Egészség epocha - 2016

tovább

 

1. óra

Az egészség definíciója

Próbáld megfogalmazni mit jelent számodra az egészség!

Írd le a jegyzetedbe!

Fejezd be az alábbi mondatokat:

a) Számomra az egészség azt jelenti, hogy...

b) Akkor érzem magam egészségesnek, ha...

c) Az egészségem érdekében ügyelek arra, hogy...

Nézz utána az Egészségügyi Világszervezet egészség definíciójának ITT.

További forrás ITT.

Mennyiben hasonlít vagy tér el ez a megfogalmazás a tiédtől?

Elemezd az alábbi grafikont!

 

Kalóriabázis.hu

Regisztrálj a kaloraibazis.hu-ra!

7 napon keresztül rögzítsd naponta a bevitt kalóriát és a fizikai aktivitásod!

Oszd meg a felhasználófiókodat a zmarsi felhasználóval (később a hozzáférést törölheted)!

 

2. óra

Halálozási megoszlás hazánkban

Az alábbi forrás segítségével készíts két diagramot!

a) Készíts kördiagramot a 2014-es adatok alapján az alábbi öt+1 halálozási ok megoszlásáról:

daganatok, keringési betegség, légzőrendszeri betegség, emésztőrendszer betegség, baleset, egyéb (fertőzés+öngyilkosság+egyéb)!

b) Ábrázold oszlopdiagramon a keringési betegségek okozta halálozásokat 2004 és 2014 között!

Mit szemléltet EZ az ábra?

 

Az egészséget meghatározó tényezők

Legfontosabb befolyásoló tényezők:

1. Rendszeres testmozgás, 2. Egészséges táplálkozás, 3. Stresszkezelés, 4. Dohányzás mellőzése, 5. Genetikai adottságok

Az egészséget és a várható élettartamot a fentieken kívül az alábbiak határozzák meg:

6. Lakáskörülmények, 7. Eü. ellátó rendszer, 8. Vízhigiéne, 9. Munkakörülmények, 10. Munkanélküliség, 11. Oktatás

Magyarázd meg a fenti fogalmak hogyan hozhatók összefüggésbe az egészséggel!

 

3. óra

Keringési rendszer akut betegségei

Agyi érkatasztrófa, angina, infarktus

Ismerd az alábbi fogalmakat: trombus (vérrög), trombózis, embólia, agyi érkatasztrófa, koszorúér, angina, infarktus.

Tünetek, ellátás.

Ajánlott oldalak: agyi érkatasztrófa , videok,

Magyar Stroke Társaság>>

szelutes.hu>>

Mellkasi szorítás, videok, Hogyan eddzük a szívünket?

 

Az egészséges táplálkozás alapjai

12 irányelv, egészséges táplálkozás, eg.táplálkozás 2.

 

4-9. óra

Projektek

Egészségkampány
Foglalkozás
Reform étkezés
Daganatok

okt.17. hétfő
A mai órán EGYÉNILEG az alábbi feladatsort kell elvégezned, az eredményeket a füzetedbe/one noteba rögzíteni.FELADATOK>>

okt.18. kedd
A mai órán beszéljétek meg a Foglalkozás (rekreációs gyakorlat) és a Reform étkezés paramétereit! Ki, mit csinál? Rekreációs mozgás átgondolása, kidolgozása, szükséges eszközök listája.
A beosztást lent olvashatod.
Az óra végén 13:50 csoportonként egyetlen e-maitl kell küldenetek (zoltan.marsi@gmail.com), az alábbi infókkal:
- milyen reform ételt készítetek?- ki, mit vállal belőle?
- mi lesz a rekreációs gyakorlatotok?
- ki, mit vállal belőle?

okt.19. szerda
Az egészségkampány áttekintése, elkészítése.
Estig (22:00) csoportonként egyetlen e-maitl kell küldenetek (zoltan.marsi@gmail.com), az egészségkampányban leírt paraméterekkel.

A mai órán kell elkészítenetek a Daganatok prezentációt.
Az óra végén 13:50 csoportonként egyetlen e-maitl kell küldenetek (zoltan.marsi@gmail.com), benne a ppt mellékelve (vagy prezi link)

okt.20. csütörtök
A mai nap Kerékgyártó Edit tanárnő tartja az órát.

 

 

10. óra

Részteszt
Foglalkozás a), b)
Reform étkezés c)
Daganatok d), e)

11. óra

Foglalkozás c), d)
Reform étkezés e), f)
Daganatok a), b)

12. óra

Foglalkozás e), f)
Reform étkezés a), b)
Daganatok c), f)

13. óra

Epochazáró
Reform étkezés d)

 

 

Projektek

1. Egészségkampány

Készítsétek el az alábbi, látványos kiállításokat!
Mindegyik csoportnak, mindegyiket el kell készítenie!

a) üdítőitalok
Szerezzetek be 5-féle, 0,5 literes üdítőitalt. A címkén szereplő adatok alapján számoljátok ki a cukortartalmát. 1 db kockacukor 3 g. Készítsetek mindegyikről külön-külön fényképet úgy, hogy annyi kockacukrot tesztek mellé, amennyi a cukortartalma! Csoportonként kell elküldeni az 5 db képet a megadott időpontra, a megadott e-mail címre. A kép mellé feliratot is készíthettek! Tudtad?

b)

 

2. Foglalkozás - 5 perc!

Az alábbiaktól eltérő rekreációs MOZGÁS is készíthető, ez esetben azonban a tanárral egyeztetni szükséges! Először nézzetek utána a rekreáció fogalmának. Ezt követően válasszátok ki a gyakorlatot, majd gondoljátok át a kivitelezést, dolgozzátok ki a foglalkozást, készítsetek szükséges eszközlistát!

- 1 perc elmélet róla
- 4 perc bemutató, a teljes kupac bevonásával

a) Meditáció 1.
b) Gerinctorna 1.
c) Meditáció 2.
d) Gerinctorna 2.
e) Meditáció 3.
f) Gerinctorna 4.

3. Reform étkezés

30 főre, megfelelő edény, tányér, evőeszköz, dizájn.
Környezettudatosan!

4. Daganat prezentáció

- nyitóoldal téma címe, iskola neve
- beloldalak max. 5 kulcsszó
- Ok, tünet, megelőzés, kezelés
- záróoldal készítők neve

a) Vastag- és végbélrák
b) Bőrrák
c) Tüdőrák
d) Szájüregi daganatok
e) Emlőrák
f) Méhnyakrák

 

Epochazáró

1. Mit jelent az egészség? Akár többféle megközelítés.
2. Egészséges táplálkozás irányelvei. Mennyiségi és minőségi táplálkozás fogalma. Táplálék és tápanyag fogalma. Megfelelő tápanyag arányok.
3. A szív- és érrendszeri betegségek öt kockázati tényezője.
4. Az agyi érkatasztrófa, az infarktus oka, tünetei, ellátása (ld. elsősegély epocha)
5. Bőrünk egészsége. Mosakodási szabályok. Bőrünket veszélyeztető szokásmódok.
6. A mentálhigiéné fogalma, legalább háromféle mentális betegség bemutatása. Oka, tünetei, megelőzés, kezelés.
7. Stressz fogalma, stresszkezelési lehetőségek.
8. A táblázatban szereplő daganattípusok. Oka, tünetei, kezelés, megelőzés.
9. Ajánlott szűrővizsgálatok 18-150 éves kor között.
10. Szexuális magatartás, egészséges nemi élet alappillérei, szexuális zavarok.

 

Értékelés

Kalóriabázis - 10%
Füzet - 5%
Egészségkampány - 5% (osztható)
Foglalkozás - 10% (osztható)
Reform étkezés - 10% (osztható)
Részteszt - 10% (osztható)
Daganatok - 10% (osztható)
Socrative1 - 5%
Socrative2 - 5%
Záródolgozat - 30%