Projekt epocha

Tovább

1. Tudománytörténet - egyéni munka

Ókor - Arisztotelész, Démokritosz, Galenosz, Hippokratész, v. bármely ókori természettudós/filozófus

Reneszánsz - Kopernikusz, Vesalius, William Harvey, v. bármely reneszánsz kori természettudós

17.sz. - Kepler, Galilei, Newton, Gilbert, Leeuwenhoek, Hooke, Tycho Brache, v. bármely 17.sz-i természettudós

18.sz. - Carl Linné, Jean Fourier, Georges Cuvier, Lavoisier, Darwin, Volta, Galvani, Lyell, v. bármely 18.sz-i természettudós

 a) Önállóan készíts jegyzetet a füzetedbe minden egyes korszakból (fenti négy) 1-1 tudós életrajzából. Összesen 4 tudós, legalább öt gondolat munkásságáról, további 2-3 érdekes gondolat életéről.

b) Mutasd be két tudós életét (lehet a fentiek közül is kettő) egy 30 másodperces hangfelvételen. Érthetően olvasd fel, hangsúlyozd, emeld ki a fontos részeket. A hangfelvételt péntek este 22 óráig küldd el a termtud.akg@gmail.com e-mailcímre

c) Készíts 2 csacsiság mondatot 2 tudós kijelentéséből. Lehet az "a" feladatban bemutatott tudósok mondata is. Végy egy A4-es lapot (lehet színes is), vágd ketté hosszában. Az egyik részre írd az egyik tudós, a másik részre a másik tudós csacsiságát. Alul tüntesd fel a tudós nevét. Törekedj a pontos idézésre!

d) Készíts el egy korhű ábrát. A4-es lapra rajzold meg, lehet anatómiai, műszaki, bármi.

Pl.:

Az agy feladata a test hűtésére szolgáló folyadék termelése, mely az orrnyíláson keresztül takony formájában távozik. (Galénosz, ókori természetfilozófus)

 

 2. Áltudományok - egyéni munka

a) Olvasd el az alábbi információkat.

b) Válassz ki az alábbiak közül egy áltudományos tevékenységet!

asztrológia, homeopátia, kineziológia, szcientológia

Nézz utána mit hirdet, milyen "tudományos" módszerekkel magyarázza hatásmechanizmusát! (min. 1500 karakter)

Magyarázd meg miért tekinthető áltudománynak! (min. 500 karakter)

c) Az áltudományok legjelentősebben az orvostudományban (gyógyításban) hódítottak teret. Írd le saját véleményedet (min. 500 karakter), hogy szerinted miért hisznek az emberek sokszor az áltudományos gyógyításnak!

*d) Pluszpontért van lehetőséged a "b" feladatból még egyet kidolgozni!

 

3. Projektek

A) Férfiak és nők érzékelése - Miben különbözik a férfiak és a nők érzékelése?


B) C-vitamin - Hogyan változik természetes anyagok C-vitamin tartalma?


C) A vérnyomás - Milyen hatások befolyásolják a vérnyomást?


D) Élesztő - Milyen körülmények befolyásolják az élesztő működését?


E) Mikrobiológiai vizsgálat - Milyen hatást gyakorolnak a különböző fertőtlenítőszerek a mikróba (baktérium) tenyészetekre?

F) Csírázást befolyásoló tényezők vizsgálata

 

4. Témaválasztás, motivációs levél

A fenti hat téma közül válassz ki kettőt, majd amennyire csak lehet járd körül a témát. Gyűjts irodalmat, olvasd el, próbáld körvonalazni miről szólhat az adott kísérlet.

Pl.
A) Mit nevezünk érzékelésnek? Milyen érzékelések lehetnek? Hogyan zajlik?
B) Mi az a C-vitamin? Mihez szükséges? Miben található? Hogyan vizsgálható?C) Mi az a vérnyomás? Milyen tényezők befolyásolhatják? Hogyan?
D) Mi az az élesztő? Mi a jelentősége? Hol használjuk fel a mindennapi életben?
E) Mivel foglalkozik a mikrobiológia? Mik azok a baktériumok? Miért akarjuk elpusztítani őket?
F) Mi a csírázás? Mi a jelentősége? Milyen tényezők befolyásolhatják?

Arra is van lehetőség, hogy előbb 3-4 fős csoportot alkottok és a csoport választ két témát, amit egyénileg dolgoztok fel. Nem biztos, hogy abba a csoportba kerülsz! Lehet a csoportszerveződés szempontja, hogy kit, melyik téma érdekel.

Ha kellőképpen feldolgoztad a két témát (témánként legalább 1000-1000 karakter saját gondolatod van, a netes nem lesz jó, mert arra nem tudsz építeni!), akkor készíts egy motivációs levelet, hogy téged miért az a két téma érdekel. A motivációs levél milyensége dönti el, hogy megkapod-e azt a témát, dolgozhatsz-e a választott csoportban vagy sem. Végül csak egy témával fogtok foglalkozni, de azért kell két motivációs levél, ha az egyik nem nyer hátha a másik.

A motivációs levelek végére kerül a legnehezebb feladat. Te konkrétan milyen egyedi vizsgálatot végeznél el az adott témakörben. Olyat kell, amit feltehetően előtte más még nem vizsgált! Minden egyes kísérletnél kell, hogy legyen hozzáadott érték, azaz újdonság, ami a saját fejedből származik. Az egyéni vizsgálat kiváltható egy hipotézisfelvetéssel.

 

Sok sikert!

Ne feledd, az 1-es és 2-es feladatot ma 13.30-ig el kell küldened, ha még nem küldted el!

 

Részteszt feladatok

Fogalmak: szillogizmus, Ockham borotvája, induktív gondolkodás, deduktív gondolkodás, hipotetiko-deduktív eljárás, empirizmus, axióma, paradigma, paradigmaváltás, hipotézis, áltudomány, vakpróba, diszkusszió

Mutasd be részletesen 1-1 tudós munkásságát a különböző tudománytörténeti korszakokból (1.a. feladat)

Mutass be 2-2 tudós munkásságát röviden a különböző tudománytörténeti korszakokból (1.b. feladat alapján, mások munkáját is felhasználva)

Mutass be egy áltudományos nézetet, mit hirdet, miért badarság! (2.b.)

Miért hódítanak az áltudományok a gyógyításban? Véleményalkotás (2.c.)

Mutasd be a tudományos kutatás alapelveit (8 db)!

Ismertesd a tudományos közlemény részeit (6-7 db)!

 

Prezentáció értékelési szempontok (értékelési szempont)

- elegáns öltözet, konferenciának megfelelő (öltözet)

- 7 perc terjedelem (időtartam)

- prezentáció formai követelményei - 5 gondolat/dia, összhatás (prezentáció megjelenése)

- előadás módja - nem olvassa, nem izél, nem nyökög, nem őőőzik, nem röhögcsél (előadásmód)

- a tudományos közlemény tematikáját követi - bevezetés, módszer, eredmények stb. (tematika)

- (szemléltető képek, ábrák minősége)

- a célkitűzés, a módszerek és az eredmények összhangban vannak (koherencia)

- megfelelő következtetések az eredményekkel alátámasztva (következtetés)

 

Mások publikációjának értékelése

 

Az értékelés terjedelme minimum 500 karakter.

Elsődleges szempont a tudományos publikációk tagolódásának megléte vagy hiánya.

NEM osztályzatot, NEM pontszámot kell adni, hanem leírni, hogy szerinted mi az, ami jó és mi az amit másképp javasolnál.

Pl:

- tagolódás megfelelő

- bevezetés jól/nehezen érthető

- helyesírás megfelelő/gyenge

- a következtetés jó/nem jó

- tudományos nyelvezet megfelelő/felületes/hiányzik

- hivatkozások megfelelők/hibásak/hiányosak

- ábrák, képek mennyisége kevés/megfelelő/sok

Ezeken kívül további lehetőségek!

Vasárnap este 20 óráig nekem elküldeni wordben!!! Én küldöm tovább!!!

 

Értékelés

1. Tudománytörténet egyéni munka 7%

2. Áltudományok egyéni munka 6%

3. Részteszt 25%

4. Tudományos kísérlet

a) tervezés 5%

b) kivitelezés/megvalósítás 5%

c) elpakolás, rendezettség 5%

d) Tudományos közlemény 10%

    1. Bevezetés - 2-3 oldal

      a. irodalom feldolgozása

      b. hipotézis

    2. Módszerek - 1-2 oldal

      a. kutatás leírása

    3. Eredmények - 1-2 oldal

    4. Diszkusszió - 1-2 oldal

    5. Összegzés - 1 oldal

    6. Köszönetnyilvánítás

    7. Irodalomjegyzék

e) Másik csoport tudományos közleményének bírálata 5%

5. Tudományos előadás (prezentáció) 10%

Időtartama, ütemezése belefért az 5 percbe
A közleményhez hasonló felépítés
Prezentáció esztétikai megjelenése (betűtípus, háttér, nincs összefüggő szöveg)
Saját fényképek használata
Előadás módja (nem olvassa, tájékozott, jól érthető, nem kell kisegíteni)

6. Tudományos poszter 10%

7. Egyéb 10%