9/5 Embertan 1. epocha (1-4. óra)

Lépj tovább>>

Javasolt tankönyv: Gál Béla - Biológia 11. Mozaik Kiadó,

Értékelés:
Egyéni
Socrative (biokémia, sejtbiológia) 5%
Csontbeszámoló 5%
Részteszt -1. (biokém, sejtbiol, kültakaró, vázrendszer, táplálkozás) 15%
Részteszt - 2. vagy Socrative-ok 15%
Epochazáró 35%

Csoportos
Sejtmodell 5%
Gerinctorna 5%
Vitamin tabló 5%
Táplálkozás kisfilm 10%

PLUSZ feladatok 0,5% / feladat

 

1. óra

Az emberi test felépítése az elemi részecskéktől a szervezetig.
Légy tisztában az alábbi egységekkel: elemi részecskék, atom, molekula, sejtalkotók, sejt, szövet, szerv, szervrendszer.

A biogén elemekről szóló AKG-s oktatóanyagrész még nem készült el, infókat a tankönyv 10-12. oldalán találsz.

Az élőlényeket felépítő szerves vegyületek közül ismerni kell a szénhidrátokat, lipideket, fehérjéket és nukleinsavakat (ld. Tk.)

PLUSZ feladat:

I. a Tk. 23-25 és 33-39. oldala, vagy az alábbi linkek segítségével válaszolj a kérdésekre!

Mi a neutrális zsírok elsődleges szerepe?
Milyen vitaminokat képesek tárolni a neutrális zsírok?
Sorolj fel három, a szteroidok csoportjába tartozó vegyületet és jelöld azok biológiai jelentőségét!
Mi a karotinoidok szerepe az élővilágban?
Milyen három egységből épül fel egy nukleotid?
Sorold fel a DNS-ben található négyféle nukleotidot

II. Aminosavak

Nyisd meg az alábbi ÁBRÁT, majd készítsd el az alábbi feladatokat.
- rajzold le a füzetedbe a glicin ikerionos és NEM ikerionos szerkezetét!
- KERETEZD be a karboxil csoportot, KARIKÁZD be az aminocsoportot!
- rajzold le az alanin és a valint (NEM ikerionosan) egymás mellé, majd kösd össze őket peptid kötéssel!
- milyen makromolekula (szerves vegyületcsoport) jön létre sok aminosav összekapcsolódásával?
- írj min. 4 példát az előző vegyületcsoport biológiai jelentőségére!

KÖVETELMÉNY:
A négy szerves vegyületcsoport felsorolása.
Példa vegyületek.
Jelentőségük ismertetése.
*Felépítésük (kémiai szerkezet).

 

2. óra - A sejtek felépítése

Egy remek összefoglaló olvashatsz ITT.
De az ajánlott tankönyv 40-48. oldala is sokat segíthet a megértésben.

FELADAT:
1. Készítsd el egy sejt rajzát (keress róla képeket), jelöld a sejtszervecskéket!

CSOPORTMUNKA:
Készítsetek sejtmodellt. Használhattok bármilyen anyagot (só-liszt, gyurma, lego, zselatin, papír stb.). Jelöljétek az egyes sejtszervecskéket!

EGYÉNI VÁLASZTÁS:
A - tanárod segítségével ismerkedj meg szénhidrátokkal és a fehérjékkel!
B - végezd el az alábbi feladatokat!
a) Készíts egy igényes sejtrajzot a füzetedbe!
b) Készíts egy táblázatot, amelyben összehasonlítod a növényi és az állati sejtek közötti különbségeket, legalább 5 szempont alapján. (segít a Tk. 40.o. vagy LINK)

KÖVETELMÉNY:
A sejtszervecskék felismerése ábrán.
Mindegyik sejtszervecskéről 3-3 értelmes gondolatot kell tudnod!
Fogalmak: sejtmembrán, kettős lipidréteg, sejtplazma, sejtmag, sejtmagvacska, pórus, örökítőanyag, DNS, mitokondrium, ATP, SER, DER, riboszóma, fehérjeszintézis, Golgi-apparátus, endocitózis, exicitózis.

 

3. óra - Az ember kültakarója

AKG-s segédlet>>

Tk.: 240-245.

KÍSÉRLETEK:

Eszközök: lószőr, gombostű, jégkocka, főzőpohár, borszeszégő.

A) Mechanoreceptorok sűrűségének vizsgálata

Rajzolj társad tenyerére, kézfejének felszínére és alkarjára 1-1 2x2 cm-es négyzetet. A négyzeteken belüli területhez érints lószőrt 10-10 alkalommal, majd jegyezd fel mely területen hány nyomást érzett! Van különbség a mechanoreceptorok sűrűségében az egyes bőrterületeken?

B) Kétpontküszöbérték vizsgálata

Cél, annak megállapítása, hogy melyik az a legkisebb távolság, amit egyes bőrfelületeink még érzékelni tudnak. Az előbbiekben megrajzolt négyzetek közepéhez érintsétek az egyik lószőrt, majd egy másikkal a középsőtől távolodva haladjatok. Jegyezzétek fel mm-ben az a távolságot, amikor már mindkettőt érzékeli. Megfigyelhető különbség a kétpontküszöbérték távolságában az egyes bőrfelületeken?

C) Hideg- és melegreceptorok sűrűségének vizsgálata. Az előzőekben megrajzold négyzetekhez ezúttal 10-10 alkalommal jeges vízben hűtött gombostűt (vizsgálat előtt töröljétek szárazra!), illetve melegített gombostűt használtok. Számoljátok meg hány hideg- és hány melegreceptor van az adott négyzetben. Van-e különbség a két receptortípus számában? Van-e különbség az egyes bőrfelületek receptorszámai között?

A kísérletek leírása másképp, illetve kapcsolódó feladatlap>>

D) A bőr pH-jának meghatározása. Tépj le kb. 2 cm hosszú darabot az univerzális indikátorból, s rakd a homlokodra, a hajad tövéhez, ahol jól izzadsz! Dörzsöld ott meg egy kicsit! Állapítsd meg a bőröd pH-ját!
Mit jelent a pH kifejezés? Milyen érték, mit jelent?

E) A hajszál vizsgálata mikroszkóppal Rázd meg egy kicsit a hajadat, s vegyél ki belőle egy hajszálat! Tedd tárgylemezre, cseppents rá vizet, majd tegyél rá fedőlemezt! Nézd meg mikroszkóp alatt a szokott eljárással!

F) Ujjlenyomat készítése Alkoholos filccel színezd be jól vastagon egyik ujjbegyedet!

PLUSZ feladat:
Nézz utána minek köszönhető az ujjlenyomat kialakulása! Milyen jelentősége van?

ISMÉTLÉS:
Ismételd át mit tanultál az egészség epochában!
Mely testrészeinket, naponta hány alkalommal kell mosni?

Mit tanultál az elsősegély epochában?
Gyenge és erős vérzések ellátása. Égési sérülés ellátása.

EGYÉNI VÁLASZTÁS:
A - tanárod segítségével ismerkedj meg a szövettípusokkal!
B - válaszolj az alábbi kérdésekre!
a) Nevezd meg az UV-sugárzás 3 típusát, ismertesd melyiknek milyen hatása van!
b) Mit jelöl a naptejek faktorszáma?
c) Ismételd át a bőrrák kialakulásának okát, tüneteit, megelőzést és a kezelési lehetőségeket!
d) Nézz utána milyen kultúrtörténeti háttere van a tetoválásnak! Hogyan készül? Milyen veszélyei lehetnek?

KÖVETELMÉNY:
Az emberi kültakaró részeinek felismerése ábrán.
A bőr feladatai (min. 5).
Fogalmak: hám, irha, bőralja, felhám, többrétegű elszarusodott laphám, verejtékmirigyek (kis-, nagy-), szőrtüsző, szőrhagyma, szőrszál, faggyúmirigy, szőrmerevítőizom, lazarostos kötőszövet, zsírszövet, mitesszer, pattanás.

INTERAKTÍV:
A bőr szerkezete (SDT)>>

 

4. óra - Az ember vázrendszere

Az AKG-s oktatóanyag kissé hiányos, de azért megnézheted>>, ez egy másik AKG-s>>
SDT>>
Tk.: 246-260.

FELADAT:
Jelöld az ábrákon az alábbi csontokat:

Koponya>>

falcsont, homlokcsont, halántékcsont, ékcsont, nyakszirtcsont, orrcsont, ékcsont, járomcsont, felső állcsont, alsó állkapocscsont.

Csontváz>>

kulcscsont, szegycsont, valódi bordák, álbordák, lengőbordák, medence, felkarcsont, singcsont, orsócsont, kéztőcsontok, kézközépcsontok, kézujjpercek, combcsont, sípcsont, szárkapocscsont, térdkelács, lábtőcsontok, lábközépcsontok, lábujjpercek, sarokcsont, bokacsont.

Csöves csont szerkezet ábra>>

CSOPORTMUNKA:
Készítsetek néhány (2-3) perces gerinctornát, amit a tanteremben is el lehet végezni a széken ülve. A gyakorlatokat a csoport egyetlen tagjának kell bemutatnia úgy, hogy a többiek vagy a széken ülnek vagy mögötte állnak.

EGYÉNI VÁLASZTÁS:
A - tanárod segítségével ismerkedj meg a vázizmok felépítésével és azok működésével!
B - készíts kiselőadást az alábbi betegségekről!
Gerincferdülés, lúdtalp, csontritkulás. Oka, tünete, megelőzés, kezelés.
Próbáld ki a lent található interaktív játékokat!

PLUSZ feladat:
Ismételd át és írd le a füzetbe a ficam és rándulás közötti különbséget, a tüneteket és az ellátást!
Ismételd át milyen esetekben szükséges gerincsérülésre gyanakodni, milyen tünetei vannak és mi a teendő!
Válaszolj a füzetedbe EZEN oktatóanyag alábbi kérdéseire: 1,4,5,6,7.
Válaszolj a füzetedbe a MÁSIK oktatóanyag alábbi kérdéseire: 1,2,3,4,5,6,7

KÖVETELMÉNY:
Az emberi csontváz csontjainak beazonosítása csontvázon.
Az ízület részeinek felismerése ábrán, csontkapcsolatok típusának megnevezése példákkal.
A csöves csontok részeinek felismerése ábrán.
Aktív és passzív mozgás, csontok szervetlen és szerves alkotói, azok feladatai.
Fogalmak: valódi- ál- és lengőborda, mozgatható csontkapcsolat, nem mozgatható csontkapcsolat, csontos összenövés, porcos összenövés, varratos csontkapcsolódás, csontritkulás, ízület.
Csontbeszámoló: koponya EZEN csontjai, a gerincoszlop SZAKASZAI, a CSONTVÁZ, ismerni kell a valódi, ál- és lengőbordát is!

INTERAKTÍV:
Teszt>>
Szép grafikával elkészített emberi csontváz modell amit a hozzá erősített gumikkal tudsz érdekes mozgásokra és ugrásokra bírni. ITT
Próbáld ki EZT a remek, interaktív játékot! Sok sikert!

SEGÉDLET:
Csontváz részei (SDT) teszt ITT
Ízület részei (SDT) teszt ITT

 

 5. óra>>