9. Egészség projekt epocha - PROJEKTEK

tov

Egyéni projektek

Kalóriabázis

Regisztrálj a kaloraibazis.hu-ra!
7 napon keresztül rögzítsd naponta a bevitt kalóriát és a fizikai aktivitásod!
Oszd meg a felhasználófiókodat a zmarsi felhasználóval (később a hozzáférést törölheted)!
Befejezés dátuma: 2017. május 7. 24 óra

Tudománytörténet

I) Ókor - Arisztotelész, Démokritosz, Galenosz, Hippokratész, v. bármely ókori természettudós/filozófus
II) Reneszánsz - Kopernikusz, Vesalius, William Harvey, v. bármely reneszánsz kori természettudós
III) 17.sz. - Kepler, Galilei, Newton, Gilbert, Leeuwenhoek, Hooke, Tycho Brache, v. bármely 17.sz-i természettudós
IV) 18.sz. - Carl Linné, Jean Fourier, Georges Cuvier, Lavoisier, Darwin, Volta, Galvani, Lyell, v. bármely 18.sz-i természettudós

a) Önállóan készíts jegyzetet a füzetedbe minden egyes korszakból (fenti négy) 1-1 tudós életrajzából. Összesen 4 tudós, legalább öt gondolat munkásságáról, további 2-3 érdekes gondolat életéről.

b) Mutasd be két tudós életét (lehet a fentiek közül is kettő) egy 30 másodperces hangfelvételen. Érthetően olvasd fel, hangsúlyozd, emeld ki a fontos részeket. A hangfelvételt péntek este 22 óráig küldd el a termtud.akg@gmail.com e-mailcímre

*c) Készíts 2 csacsiság mondatot 2 tudós kijelentéséből. Lehet az "a" feladatban bemutatott tudósok mondata is. Végy egy A4-es lapot (lehet színes is), vágd ketté hosszában. Az egyik részre írd az egyik tudós, a másik részre a másik tudós csacsiságát. Alul tüntesd fel a tudós nevét. Törekedj a pontos idézésre!

*d) Készíts el egy korhű ábrát. A4-es lapra rajzold meg, lehet anatómiai, műszaki, bármi.

Áltudományok

a) Olvasd el az alábbi információkat.
b) Válassz ki az alábbiak közül egy áltudományos tevékenységet!

asztrológia, homeopátia, kineziológia, szcientológia

c) Nézz utána mit hirdet, milyen "tudományos" módszerekkel magyarázza hatásmechanizmusát! (min. 1500 karakter). Magyarázd meg miért tekinthető áltudománynak! (min. 500 karakter)

d) Az áltudományok legjelentősebben az orvostudományban (gyógyításban) hódítottak teret. Írd le saját véleményedet (min. 500 karakter), hogy szerinted miért hisznek az emberek sokszor az áltudományos gyógyításnak!

*e) Pluszpontért van lehetőséged a "b" feladatból még egyet kidolgozni!

 

Csoportos projektek

Foglalkozás

Cél egy mozgásos rekreációs foglalkozás levezetése az egész kupacnak (kivétel saját csoport tagjai).
Legyetek tisztában a rekreáció fogalmával, lehetőségeivel.
Kifejezetten egy tantermi (vagy folyosói esetleg udvari) körülmények közt lebonyolítható foglalkozást kell előkészíteni. Pl.: jóga, gerinctorna, tai-chi, meditáció (ez nem mozgásos, de elfogadható) stb.
Értékelési szempontok:
- maximum 7 perc időtartam
- maximum 1 perc elmélet (a 7 percen belül)
- kellő előkészítés (polifoam, párna, zene stb.)
- a "levezénylő" kellő szakmai felkészültsége
- a segítők kellő koordinálási képessége

Reform étkezés

Cél egy (vagy több) reform étel elkészítése és szervírozása. Ügyelve a szénhidrát-zsír-fehérje arányra, figyelembe véve az esetleges ételérzékenységeket és allergiákat.

Értékelési szempontok:
- az elkészített étel megfelel a reform étkezés általános szabályainak
- étel dizájn, tálalás
- étkezés előkészítése (terítés, evőeszköz stb.)
- környezettudatosság (eldobható evőeszközök mérséklése)
- az étel szóbeli bemutatása (max. 1 perc)

Prezentáció

Cél egy daganattípus bemutatása prezentáció keretében.

Értékelési szempontok:
- nyitóoldal téma címe, iskola neve
- beloldalak max. 5 kulcsszó
- esztétika - háttér, betűszín, betűtípus stb.
- minőségi képek
- tagolás: ok, tünet, megelőzés, kezelés
- záróoldal készítők neve
- előadás max. 5 perc

a) Vastag- és végbélrák
b) Méhnyakrák
c) Tüdőrák
d) Bőrrák
e) Emlőrák

Egészségkampány

Cél a projekthét keretében bemutatható figyelemfelhívó 
- alkotás (film, fénykép, plakát stb.),
- játék (társas, online stb.),
- tudományos eredmény bemutatása

 

Kísérleti projekt

Cél egy egészséges életmóddal kapcsolatos kísérlet megtervezése, elvégzése, értékelése és bemutatása.

Elemei:
- elméleti háttéranyag felkutatása - kutatómunka
- alapfogalmak tisztázása
- kísérlet megtervezése
- kísérlet elvégzése
- eredmények dokumentálása
- eredmények kiértékelése, megállapítások
- prezentáció
- tudományos publikáció

 Vérnyomás

1. Elméleti háttéranyag
- fogalma, meghatározása (szabályos mérése automata, felkaros vérnyomásmérővel), normál és kóros értékei
- átmeneti és tartós vérnyomásváltozás okai, befolyásoló tényezők

2. Kísérlet megtervezése
- MIT akartok vizsgálni?
- HOGYAN (MÓDSZER) akarjátok vizsgálni
- MINTAVÉTELi szám
- MINTAVÉTEL körülményei
- kutatási terv
- szükséges eszközök és anyagok
- dokumentálás formája

3. Kísérlet
- kutatás elvégzése a kutatási tervben szerepló kritériumnak megfelelően (hogyan, mintavétel, körülmények)
- dokumentálása
- következtetések

4.Prezentáció

  • nyitóoldal téma címe, iskola neve
  • beloldalak max. 5 kulcsszó
  • esztétika - háttér, betűszín, betűtípus stb.
  • minőségi, saját képek
  • tagolás: fogalom és elméleti háttér, kutatás, eredmények, következtetés
  • záróoldal készítők neve
  • előadás max. 5 perc

5. Tudományos publikáció

  • Bevezetés - 2-3 oldal - irodalom feldolgozása, hipotézis
  • Módszerek - 1-2 oldal - kutatás leírása
  • Eredmények - 1-2 oldal
  • Diszkusszió - 1-2 oldal
  • Összegzés - 1 oldal
  • Köszönetnyilvánítás
  • Irodalomjegyzék

 

Projektvezető feladatai

- munkamegosztás megszervezése és ütemezés
- az egyes csoporttagok munkaidejének és produktumának dokumentálása
- értékelő táblázatok elkészítése az egyes projektekhez - ezt saját magadnak készíted, ezek alapján fogod értékelni az 5 csoport alábbi projektjeit:

  • foglalkozás
  • reform étkezés
  • prezentáció (csoport projekt)
  • prezentáció (kísérleti projekt)
  • tudományos publikáció

- tevékenységek összehangolása
- egészség projekt megszervezése, lebonyolítás koordinálása

 

Határidők

2017. május 2.

Foglalkozás a)
Reform étkezés b)
Daganatok c), d)

2017. május 3.

Foglalkozás b), c)
Reform étkezés d)
Daganatok e)

2017. május 4.

Foglalkozás d)
Reform étkezés e)
Daganatok a)

2017. május 5.

Foglalkozás e)
Reform étkezés a) c)
Daganatok b)

 

Értékelés

Részteszt 1. -10%
Részteszt 2. - 10%
Kalóriabázis - 5%
Foglalkozás - 5% (osztható)
Reform étkezés - 5% (osztható)
Daganatok - 5% (osztható)
Egészségkampány - 20% (osztható)
Kísérleti projekt - 40%
- elméleti háttér - 10% (záródolgozat)
- kísérlet terv, elvégzés, dokumentálás - 10%
- prezentáció - 10%
- publikáció - 10%

Csoportbeosztás

a) Bihary A., Borda B., Hermann L., Monori L., Varga G.
b) Galambica R., Kandó L., Mester S., Nagy P., Szombat A.
c) Henye N., Oláh P., Szász B., Szigeti A., Zentai L.
d) Kaszás P., Papp M., Szendrei E., Vojnits R.
e) Nyáry L., Pásztor V., Sczigel N., Szabó Zs., Takács B.