Kárpát-medence epocha

8. évfolyam

Csoportok

Alakítsatok ki 4 db, lehetőleg 6 fős csoportot!
Mindegyik csoport alakuljon két részre, 2 db 3 fős részre, ezek lesznek az A és B csoportok.

 

Feladatok

1.1.

A-csoport

Az Atlaszotok segítségével a Kárpát-medence 1-1 részletét kell megrajzolnotok egy kartonra. Figyeljetek a tanári instrukciókra, mert a négy karton össze kell majd illeszteni!

1A-csoport ÉNy-K-m. A lap jobb felső részénél Lőcsei-hg SZEREPEL, jobb alsó részénél a Körös és Berettyó folyó találkozása, NEM SZEREPEL, azt a másik csoport rajzolja.
Ábrázolandó: Fehér-Kárpátok, Kis-Fátra, Nagy-Fátra, Alacsony-Tátra, Magas-Tátra, Nyugati-Beszkidek, Szlovák-érchegység, Lőcsei-hg.
Soproni-hg., Kőszegi-hg., Bakony, Vértes, Dunazug-hg., Börzsöny, Mátra, Bükk.

2A-csoport ÉK-K-m. A lap bal felső sarkánál a Lőcsei-hg, de NEM SZEREPEL, mások csoport rajzolja, bal alsó sarkánál Kőrös és a Berettyó találkozása, de ez SEM SZEREPEL!
Ábrázolandó: Keleti-Beszkidek, Máramarosi-havasok, Radnai-havasok, Kelemen-havasok, Besztercei-havasok.
Cserehát, Zemplén

3A-csoport DNy K-m. A lap jobb felső sarka A Kőrös és Berettyó találkozása, NEM SZEREPEL. Jobb alsó része a Deliblát-hg., NEM SZEREPEL!
Ábrázolandó: Zágráb (település), Bilo-hg., Papuk, Fruska Gora.
Mecsek, Villányi-hg.

4A-csoport DK K-m. A lap bal felső sarka a Kőrös-Berettyó találkozása NEM SZEREPEL, bal alsó a Deliblát-hg., NEM SZEREPEL!
Ábrázolandó: Szörényi-érchegység, Ruszka-havasok, Retyezát, Szebeni-havasok, Fogarasi-havasok, Brassói-havasok, Háromszéki-havasok, Csíki-havasok, Hargita, Gyergyói-havasok, Bihar-hg, Gyalui-havasok, Torockói-hg.

B-csoportok - mindegyik csoportnak, mindegyik feladatot meg kell csinálnia!

1. A Tk. 52-53. oldala segítségével kövesd nyomon a kontinensek mozgását az egyes földtörténeti korokban!
2. Válaszolj a Tk. 51. oldalán lévő 1-es kérdésre, a Tk. 52-53. oldala segítségével!
3. Elemezzétek a Tk. 50. oldalán lévő 50.1-es térképet! Írjatok 5-5 kérdést a térképpel kapcsolatban, olyanokat, amelyekre a térkép tanulmányozásával lehet választ adni!
4. Telefontok segítségével nézzetek utána miért híres a Vilyvitányi ősi rög!
5. Tk. 51. o. Olvasd el! Válaszolj az alábbi kérdésre: Várható-e hazánkban pusztító erejű földrengés?
Nézz utána a foldrenges.hu-n a legnagyobb hazai földrengéseknek.

 

Házi feladat vagy, ha van idő órán

Füzetbe 1. térkép megrajzolása: K-m hegységei
Nyugati-Beszkidek, Keleti-Beszkidek, Alacsony-Tátra, Magas-Tátra, Szlovák-érchegység
Máramarosi-h, Radnai-h, Besztercei-h, Gyergyói-h, Hargita, Csíki-h, Háromszéki-h, Brassói-h, Fogarasi-h, Retyezát
Soproni-hg, Kőszegi-hg, Bakony, Vértes, Dunazug, Börzsöny, Mátra, Bükk, Aggteleki-karszt, Zemplén, Mecsek, Villány

 

2.1. Oldjátok meg az alábbi feladatokat ITT.

2.2.

 A-csoportok

1. A Tk. 52-53. oldala segítségével kövesd nyomon a kontinensek mozgását az egyes földtörténeti korokban!
2. Válaszolj a Tk. 51. oldalán lévő 1-es kérdésre, a Tk. 52-53. oldala segítségével!
3. Elemezzétek a Tk. 50. oldalán lévő 50.1-es térképet! Írjatok 5-5 kérdést a térképpel kapcsolatban, olyanokat, amelyekre a térkép tanulmányozásával lehet választ adni!
4. Telefontok segítségével nézzetek utána miért híres a Vilyvitányi ősi rög!
5. Tk. 51. o. Olvasd el! Válaszolj az alábbi kérdésre: Várható-e hazánkban pusztító erejű földrengés?
Nézz utána a foldrenges.hu-n a legnagyobb hazai földrengéseknek.

B-csoportok

Keressétek meg a csoportotokra vonatkozó folyókat, tavakat a térképen, majd rajzoljátok fel a nagy térképre arányosan, a többi csoporttal egyeztetve!

1B – Vág, Nyitra, Garam, Ipoly, Sajó.
Duna, Rába, Marcal, Galga, Zagyva, Tarna, Sajó, Tisza

2B – Hernád, Poprád, Tarcal, Ung, Tisza, Szamos, Kraszna, Beszterce

3B – Zala, Balaton, Sió, Dráva, Duna, Tisza, Kőrös

4B – Berettyó, Aranyos, Nagy-Küküllő, Olt, Maros

 

Házi feladat vagy, ha van idő órán

Füzetbe 2. térkép megrajzolása: K-m vízrajza

Duna, Rába, Marcal, Ipoly, Zagyva, Tarna, Sajó, Bodrog, Tisza
Szamos, Maros, Nagy-Küküllő, Kőrös, Berettyó
Zala, Sió, Dráva
Balaton, Velencei-tó, Fertő-tő, Tisza-tó

 

3.1.

A – csoportok

A nagytérképen jelöljétek az alábbi ásványkincseket, erőműveket. Írjátok a lelőhely mellé a legközelebbi település nevét!

1A – Lignit, barna- és feketekőszén jelölése (település névvel)

2A – Kőolaj és földgáz jelölése (település névvel)

3A – Bauxit, rézérc, vasérc, aranyérc, ezüstérc – környező országokban is, K-m (település névvel)

4A – Erőművek – atom, hő, vízi település névvel (Atlasz 21.o.)

 

B-csoportok – gépterem

Készítsetek egy A4-es szórólapot hazánk megadott nemzeti parkjáról. Az A4-es lapot fektessétek le hosszabbik oldalára, hajtsátok három egyenlő részre. Ügyeljetek összehajtás után melyik az 1. oldal, 2. stb.

Cél: figyelemfelhívó, tájékoztató, képes ismertető lapocska összeállítása:

Követelmény: 1. nemzeti park neve, 2. címere, 3. elhelyezkedése – térképrészlet, 4. növénytani értékei, 5. állattani értékei, 6. bemutatóhelyek, 7. megközelítés, 8. további információ

Értékelés: fenti követelmények, esztétika, szakmaiság. Lehetőleg minden oldalon (6) kép/ábra/rajz/térkép.

1B – Hortobágyi NP, 2B – Bükki NP, 3B – Aggteleki NP, 4B – Balaton-felvidéki

 

Házi feladat vagy, ha van idő órán:

Füzetbe 3. térkép megrajzolása: Mo. nemzeti parkjai (10 db)

4. térkép megrajzolása: Mo. ásványkincsei település névvel (Tk. 66-67. o. alapján) lignit, barna-, feketekőszén, bauxit + kőolaj: Algyő, Nagylengyel, Lovászi, földgáz: Hajdúszoboszló

 

4.1. 

A-csoportok – gépterem

Készítsetek egy A4-es szórólapot hazánk megadott nemzeti parkjáról. Az A4-es lapot fektessétek le hosszabbik oldalára, hajtsátok három egyenlő részre. Ügyeljetek összehajtás után melyik az 1. oldal, 2. stb.

Cél: figyelemfelhívó, tájékoztató, képes ismertető lapocska összeállítása:

Követelmény: 1. nemzeti park neve, 2. címere, 3. elhelyezkedése – térképrészlet, 4. növénytani értékei, 5. állattani értékei, 6. bemutatóhelyek, 7. megközelítés, 8. további információ

Értékelés: fenti követelmények, esztétika, szakmaiság. Lehetőleg minden oldalon (6) kép/ábra/rajz/térkép.

1A – Duna-Ipoly NP, 2A – Kőrös-Maros NP, 3A – Fertő-Hanság NP, 4A – Őrségi NP

 

B-csoportok

Jelöljetek a nagytérképen csoportonként 5-5 települést, ahol turizmus szempontjából érdekes látnivaló van. Készítsetek a látnivalóról 3x3 cm-es lapocskára rajzot, ragasszátok fel a térképre. Térkép aljára 350 karakter terjedelemben készítsetek leírást róluk..

1B – ÉNY – K-m

2B – ÉK – K-m

3B – DNy – K-m

4B – DK – K-m

 

Házi feladat vagy, ha van idő órán

Füzetbe 5. térkép megrajzolása: Mo. megyéi és megyeszékhelyei
6. térkép megrajzolása: rokonaim, ismerőseim, legalább 10

 

5.1.

Csoportfeladat

Készítsetek egy 5 kérdéses feladatlapot 1-1 térképpel/grafikonnal kapcsolatban.

  1. Állítsátok össze a kérdéseket.
  2. Fényképezzétek le a térképet/grafikont.
  3. Illesszétek be egy word-be a képet és a kérdéseket.
  4. Nyomtassátok ki!

1A – 64.1, 1B – 76.1, 2A – 77.2, 2B – 77.1, 3A – 85.1, 3B – 147.1, 4A – 149.1, 4B - 144.1 térkép

A kérdés direktben kérdez rá – pl. hány darab tojást tojt a tyúk kedden? – 1p

A választ csak közvetetten, némi számolás után lehet megadni. Pl. két adat összehasonlítása, összeadása, különbsége. - 2p

A válasz megadása ennél is fondorlatosabb. – 3 p

Maximum két kérdésre adható azonos pont, összesen 5 kérdés, így pl. 2 db 1 pontos + 2 db 2 pontos + 1 db 3 pontos. Maximális eredmény 2 db 3 pontos, 2 db 2 pontos, 1 db 1 pontos.

 

Házi feladat vagy, ha van idő órán

NINCS :)

 

6.1.

Kiscsoportokban (A és B külön) válasszatok ki egy hazai világörökséget! A kiválasztásnál a csoportok között egyeztetés szükséges, egy világörökséget csak egy csoport választhat!

Hazai világörökségek listája>>

Készítsetek róla makettet (3 dimenziós ábrázolást, lehet kartonból kivágni)! - kicsiben, 5x5 cm-es alapterülettel.
Ragasszátok a nagytérképre!
Írjatok róla 350 karaktert a nagy térkép alá.

Osszátok fel a munkát! Kik csinálják a makettet, kik a szöveget!

 

6.2.

Világörökség feladatlap

Az alábbi honlap segítségével válaszolj a kérdésekre: http://www.vilagorokseg.hu/

1. Mi az UNESCO?

2. Mi a világörökség célja?

3. Milyen helyszínek kerülhetnek fel?

4. Milyen kategóriákba sorolhatják a helyszíneket?

5. Mit szimbolizál a világörökség emblémája?

6. Mióta létezik az egyezmény?

7. Magyarország mikor csatlakozott?

8. Mit vállalnak az egyezményhez csatlakozó államok?

9. Melyek Magyarország világörökségi helyszínei?

10. Mely területeink szerepelnek a világörökség várományos helyszínek listáján?  

11. Volt-e példa arra, hogy valami lekerült a világörökségi helyszínek listájáról?

 

Házi feladat vagy, ha van idő órán

NINCS :)

 

7.1.

Nagyprojekt - szomszédos országok

Az egyes országok sorsolás alapján kerülnek kiválasztásra: Szlovákia, Románia, Horvátország, Ausztria

  1. Rajzoljatok egy térképet az adott országról úgy, hogy illeszthető legyen a Kárpát-medence térképhez. Rátok van bízva miket jelenítetek meg rajta (hg, vízrajz, ásványkincs, nemzeti park, világörökség, városok stb.) NEM kell mindent!
  2. Készítsetek egy prezentációt az adott országról. Prezentációkészítés követelményei ld. lent.
  3. Nézzetek utána milyen nemzeti ételek vannak az adott országban! Készítsétek el szerdára!
  4. Interaktív foglalkozás (5 perc) zene, tánc, ének, sport, nyelvóra stb. Ami az adott országra jellemző.

 

A prezentációkészítés követelményei!

A jó prezentáció kritériumai:

- Nyitóoldal - ország neve, egy db minőségi kép
- beloldalakon
- oldalanként max. 5 db bekezdés
- összefüggő mondat nem szerepelhet, csak gondolat, adat
- háttér egyszerű vagy nincs
- animáció nincs
- háttér és betűszín, betűtípus összhangban
- Záróoldal - készítők neve, Alternatív Közgazdasági Gimnázium


Csak olyat írj le, arról mesélj amit értesz! Ha nem érted teljesen, de fontosnak tartod, nézz utána!

Javasolt témák:

- természetföldrajzi képe, terület, hegyek, vízrajz
- éghajlat
- természeti adottságok, ásványkincs, mezőgazdaság
- ipar
- turizmus, látnivalók
- népszokások, gasztronómia, sport

Házi feladat vagy, ha van idő órán

NINCS :)

 

 

 

Számonkérések

1. részteszt
- Kárpát-medence elhelyezkedése, kialakulása, fontosabb kőzetei (Tk. 48-53.)
- Hazánk éghajlata (Tk. 54-56.)
- Éghajlati, csapadék és hőtérkép értelmezése.
- Hazánk ásványkincsei (Tk.66-67.)
- Hazánk ipara (órai jegyzet és feladatlap)

Pluszpontért: Küzdelem a vizekkel (Tk.60-63.)

Írhatsz ezen felül az alábbi vaktérképekből: K-m hegységei (2%), K-m vízrajza (1%), Hazánk nemzeti parkjai (1%), Hazánk ásványkincsei (1%)

 

2. részteszt
- Hazánk mezőgazdasága
- Hazánk nagy tájai
- Grafikonelemzés

Írhatsz ezen felül az alábbi vaktérképekből: Hazánk megyéi és megyeszékhelyei (2%), Világörökségek Magyarországon (1%)

 

Epochazáró
- Szomszédos országok

 

Értékelés

Nemzeti park szórólap - 5%
Nagytérkép - 10% (pontosság, esztétika, megadott szempontok)
Térképek saját füzetben - 10% (pontosság, esztétika, megadott szempontok)
Grafikon és térképelemzési feladat elkészítése - 5% (ld. követelmények)
Grafikon és térképelemzési dolgozat - 10%
Világörökség makett és szöveg 5% (határidő, értelmezhetőség, esztétika)
Szomszédos országok ppt - 5% (ld. követelmények)
Szomszédos országok nagytérkép - 5%
Szomszédos országok gasztronómia - 5%
Szomszédos országok interaktív - 5%

Részteszt1. - 10%
Részteszt2 - 10%
Epochazáró - 20%

 

Pluszpontok
Térképbeszámolók max. 10%
Világörökség beszámoló max. 10%
Kettő együtt max. 15%!!!