9.évf. Gázok és folyadékok - órai feladat (2015)
Tovább
1. Az alábbi videón egy kísérletet látsz. Készítsd el hozzá a narrációs szöveget! Mi a kísérlet címe? Milyen eszközöket használunk hozzá? Hogyan készítjük elő? Mit tapasztalunk? Mi a tapasztalat magyarázata?
Csak 2:21-ig nézd a filmet!
https://www.youtube.com/watch?v=mcZwwJO0jGM
2. Értelmezd a hőtágulási együttható fogalmát! Rögzítsd a füzetedbe!
Miből előnyösebb hidat készíteni (elméletben hőtágulási szempontból) acélból vagy alumíniumból? Miért?
3. Válaszolj az alábbi kérdésekre!
A beszorult csavaranyát meg lehet lazítani úgy, hogy gyorsan felmelegítjük. Miért?
Mit gondolsz, a hordókra az abroncsokat felmelegítve vagy lehűtve húzzák fel?
Miért károsítja a fogzománcot a hideg ital vagy a forró étel?
Egy alumínium és egy rézlemezt szegecselünk össze.
Az így kapott ikerfémet (bimetállszalagot) melegítjük. Milyen irányban hajlik el az ikerfém? Hol találkozhatsz ilyennel a mindennapi életben?
4. Nézd meg a következő oldalon az animációkat, olvasd el a magyarázatokat és válaszolj a kérdésekre!
http://sulifizika.elte.hu/html/m13.html
a *-os részek pluszpontot érnek!
a, Boyle-Mariotte törvénye (izoterm állapotváltozás)
Melyik állapotjelző állandó ebben az esetben?
Hogyan változik a nyomás növelésével a térfogat (V)? Milyen arányosság van köztük?
Rajzold meg a V-p diagramot!
*Mit jelentenek a súlyok?
*Miért lesznek pirosak a részecskék a súly növekedésével?
*Miért változnak ismét sárga színűre?
*Mi történik a többlet energiával?
*Mi játszódik le táguláskor?
b, Gay-Lussac I. törvény (izobár állapotváltozás)
Melyik állapotjelző állandó ebben az esetben?
Hogyan változik a másik két állapotjelző? Milyen arányosság van köztük?
Hogyan változik a gáz energiája, sebessége melegítéskor?
Végez-e a gáz munkát ebben az esetben? Miért?
Rajzold meg a V-T diagramot!
c) Gay-Lussac II. törvénye (Izochor állapotváltozás)
Melyik állapotjelző állandó ebben az esetben?
Hogyan változik a másik két állapotjelző? Milyen arányosság van köztük?
Hogyan változik a gáz energiája, sebessége melegítéskor?
Végez-e a gáz munkát ebben az esetben? Miért?
Rajzold meg a T-p diagramot!
*5. Az alábbi videón egy kísérletet látsz. Készítsd el hozzá a narrációs szöveget! Mi a kísérlet címe? Milyen eszközöket használunk hozzá? Hogyan készítjük elő? Mit tapasztalunk? Mi a tapasztalat magyarázata?
https://www.youtube.com/watch?v=TMDeVQ6UVkg