9.évf. Gázok és folyadékok - órai feladat (2015)

Tovább

 

1. Az alábbi videón egy kísérletet látsz. Készítsd el hozzá a narrációs szöveget! Mi a kísérlet címe? Milyen eszközöket használunk hozzá? Hogyan készítjük elő? Mit tapasztalunk? Mi a tapasztalat magyarázata?

Csak 2:21-ig nézd a filmet!

https://www.youtube.com/watch?v=mcZwwJO0jGM

 

2. Értelmezd a hőtágulási együttható fogalmát! Rögzítsd a füzetedbe!

Miből előnyösebb hidat készíteni (elméletben hőtágulási szempontból) acélból vagy alumíniumból? Miért?

 

3. Válaszolj az alábbi kérdésekre!

A beszorult csavaranyát meg lehet lazítani úgy, hogy gyorsan felmelegítjük. Miért?

Mit gondolsz, a hordókra az abroncsokat felmelegítve vagy lehűtve húzzák fel?

Miért károsítja a fogzománcot a hideg ital vagy a forró étel?

Egy alumínium és egy rézlemezt szegecselünk össze.

Az így kapott ikerfémet (bimetállszalagot) melegítjük. Milyen irányban hajlik el az ikerfém? Hol találkozhatsz ilyennel a mindennapi életben?

 

4. Nézd meg a következő oldalon az animációkat, olvasd el a magyarázatokat és válaszolj a kérdésekre!

http://sulifizika.elte.hu/html/m13.html

a *-os részek pluszpontot érnek!

 

a, Boyle-Mariotte törvénye (izoterm állapotváltozás)

Melyik állapotjelző állandó ebben az esetben?

Hogyan változik a nyomás növelésével a térfogat (V)? Milyen arányosság van köztük?

Rajzold meg a V-p diagramot!

*Mit jelentenek a súlyok?

*Miért lesznek pirosak a részecskék a súly növekedésével?

*Miért változnak ismét sárga színűre?

*Mi történik a többlet energiával?

*Mi játszódik le táguláskor?

 

 

b, Gay-Lussac I. törvény (izobár állapotváltozás)

Melyik állapotjelző állandó ebben az esetben?

Hogyan változik a másik két állapotjelző? Milyen arányosság van köztük?

Hogyan változik a gáz energiája, sebessége melegítéskor?

Végez-e a gáz munkát ebben az esetben? Miért?

Rajzold meg a V-T diagramot!

 

c) Gay-Lussac II. törvénye (Izochor állapotváltozás)

Melyik állapotjelző állandó ebben az esetben?

Hogyan változik a másik két állapotjelző? Milyen arányosság van köztük?

Hogyan változik a gáz energiája, sebessége melegítéskor?

Végez-e a gáz munkát ebben az esetben? Miért?

Rajzold meg a T-p diagramot!

 

*5. Az alábbi videón egy kísérletet látsz. Készítsd el hozzá a narrációs szöveget! Mi a kísérlet címe? Milyen eszközöket használunk hozzá? Hogyan készítjük elő? Mit tapasztalunk? Mi a tapasztalat magyarázata?

https://www.youtube.com/watch?v=TMDeVQ6UVkg